Bas, Finn en Jorrit winnen welpen afdelingswedstrijd in Irnsum

21 jun

Moesten Finn Bakker, Bas Haaksma en Jorrit Hardholt zondag 28 mei in Minnertsga nog genoegen nemen met een tweede prijs in de afdelingswedstrijd in Minnertsga, zondag 18 juni was het dan wel raak. Op een zonovergoten kaatsveld in Irnsum had het talentvolle Dokkumer partuur in de eerste omloop een staand nummer, waarna ze het in de tweede omloop moesten opnemen tegen Witmarsum. Deze tegenstander werd 3 weken terug pas op 5-5 en 6-6 verslagen, maar werd nu geen enkel bordje gegund doordat de Dokkumers 100% geconcentreerd hun taken uitvoerden. De derde omloop trof men Sint Jacobiparochie, met het grote kaatstalent Imro van der Meer. De Bildkers waren 3 weken terug in Minnertsga voor de Dokkumers nog net een maatje te groot door in de finale met    5-5 6-0 van de Dokkumers te winnen. Finn, Bas en Jorrit waren gebrand op revanche. In een werkelijk zinderende partij, waarbij KV Oostergo een voorsprong nam van 3-1, maar even later toch tegen een 5-3 achterstand aankeken, moesten alle zeilen worden bijgezet om bij de Bildtkers aan te haken. En dat lukte, waarbij Jorrit Hardholt op de ultieme stand van 5-5 6-6 moest opslaan en met een formidabele zitbal de winst naar zich toetrok. De finale tegen Wommels was bijna net zo spannend. De start van de partij ging zeer moeizaam, waarbij het trio uit Wommels door prima kaatsen een 2-1 6-0 voorsprong nam. Maar toch ging dit belangrijke bordje naar Dokkum door een ferme bovenslag van Bas Haaksma op 2-1 6-6. Op 5-3 leek KV Oostergo de partij redelijk gemakkelijk naar zich toe te trekken maar de mannen uit Wommels bleven doorvechten en pakten het volgende bordje. Toch werd de overwinning op 5-4 en 6-4 over de streep getrokken door aan de opslag de kaats te behouden. Voor zover het bestuur bekend is, werd niet eerder een partuur van KV Oostergo winnaar van een KNKB afdelingswedstrijd voor welpen jongens.